Geoblog.pl    Mario56    Podróże    Rzym i Watykan - 2009    Piazza Navona

Piazza Navona

Włochy
Włochy, Roma

Wspaniała atmosfera, gwar i artyści na naszych oczach tworzący piekne obrazy. Łapiemy natchnienie i dzieciaki zasiadają na krzesełku karykaturzysty. Wspaniała pamiątka zawiśnie w ich pokoikach. Sprawdzamy też jak smakują kasztany na placu chociaż podobno najlepsze są z Placu Pigalle. Nie to miasto nie ten plac ale kasztany - wyborne.

Plac Navona (wł. Piazza Navona), barokowe założenie urbanistyczne powstałe z inicjatywy papieża Innocentego X na ruinach starożytnego stadionu Domicjana.
Stadion został zbudowany na Polu Marsowym w 86 r. Przenaczony był do rozgrywania konkurencji atletycznych oraz (przede wszystkim) wyścigów rydwanów (używana jest również nazwa "cyrk Domicjana"). Jego rozmiary: 54,0 m x 276,0 m, zostały zachowane przy projektowaniu zabudowy placu. Fragmenty ruin stadionu (część trybun) są zachowane w piwnicach budynku w północnej części placu. Nazwa placu najprawdopodobniej pochodzi od zniekształconego wyrażenia in agone. W roku 1477 papież Sykstus IV przeniósł tutaj z Kapitolu targ, który działal w tym miejscu do około 1867 roku. Tradycja targu jest aktualnie podtrzymywana w grudniu w formie straganów z ozdobami i upominkami świątecznymi. W centralnej części Placu znajdziemy fontannę Czterech Rzek oraz dwie inne fontanny. W południowej części placu znajduje się fontanna del Moro z centralna postacią Maura, zaprojektowaną przez Berniniego. Otaczają ją delfiny i inne morskie zwierzęta dodane w XIX wieku. W północnej części Placu zlokalizowano fontannę Neptuna (fonatanna del Neptuno) z grupą morskich nimf. Fontanna została zaprojektowana przez Giacomo della Porta w XVI wieku. Figurę Neptuna dodano w 1878 roku.